Onze school

DSCN4231‘t Wijntje is een kleinschalige vestiging voor kleuters van de Sint-Catharinascholen , gelegen in het Wijnveld dichtbij het station van Sinaai. Wij beschikken over ruime klaslokalen die uitkijken op het groen. Onze ruime speelplaats met speelbos en grote zandbak onder de oude beuken geeft de kleuters de mogelijkheid om volop op ontdekkingstocht te gaan.

Een kleinschalige school zorgt ervoor dat iedereen elkaar kent. Leerkrachten, kinderen, ouders,…iedereen kent iedereen! Dit alles zorgt voor een rustige sfeer waarbij iedereen zich op zijn gemak voelt. Onze deur staat zowel ’s ochtends als ’s avonds open voor een babbel! We zijn één grote familie!

Zorg dragen voor’ staat in onze klassen centraal. Wij willen een brede zorg op school organiseren zodat ieder kind op zijn niveau optimaal gestimuleerd wordt en waarbij het welbevinden centraal staat, zorg op maat dus! Als we zien dat je kind sterker is in iets, of net een beetje zwakker, zullen we hem uitdagen of individueel begeleiden. Zowel de kleuterjuffen als het zorgteam zetten zich hier ten volle voor in!

P1070643

We werken ook vaak klasoverstijgend waarbij we met de hele school projecten uitwerken. Dit geeft jongere en oudere kapoenen de kans om van elkaar te leren. Leren is een sociaal gebeuren! We organiseren ook heel wat activiteiten met en voor de ouders. Onze milieubewuste ouders en kleuters zorgen er ook voor dat we met fierheid kunnen zeggen dat we een groene eco-school zijn.

In onze kleuterklassen streven we naar succeservaringen voor alle kleuters. Dit doen we door ervaringsgericht te werken/leren. Ook bij werkjes willen we zoveel mogelijk de talenten van de kinderen betrekken en iedereen op zijn niveau laten presteren.  Elk kind mag verschillend zijn en kan een opdracht anders beleven.  We willen hen helpen in het groeien naar zelfstandigheid en sociaal voelendheid.  Het zichzelf kunnen zijn en ontdekken moet hen zin doen krijgen in ‘school’. De nauwe samenwerking tussen de oudere kleuters en het eerste leerjaar zorgt voor een zachte overgang op het einde van de kleutertijd.  De kinderen worden geprikkeld voor wat komen gaat.

Als creatieve, speelse duizendpoten zorgen de juffen voor een aantrekkelijk aanbod waarbij actief leren centraal staat. Dit actief leren verhoogt de leerkans en zorgt ervoor dat de kinderen meer betrokken zijn!